Categories: Allah`a İman

Gerçek Zikir Nasıl Olur?

Zikir feyz ve rûhâniyetinden lâyıkıyla istifâde edebilmek için, kalben ve zihnen de zikre iştirâk etmemiz îcâb eder. Zira, tıpkı namaz gibi, zikrin de kalp ve beden âhengiyle îfâsı zarûrîdir.

Cenâb-ı Hak buyuruyor:

“Mü’minler ancak o kimselerdir ki; Allah anıldığı zaman kalpleri titrer…” (Enfâl, 2)

Resûlullah buyurdular:

“Müferridler Allah’ı zikretmeye düşkün olan kimselerdir. Zikir onların sırtlarındaki günah yüklerini indirdiği için kıyamet günü hafiflemiş olarak gelirler.” (Tirmizî, Daavât 128)

Bâyezid-i Bistâmî Hazretleri buyurur:

“Çok zikir; adedi fazla olan değil, gafletten sakınarak ve huzûr ile yapılan zikirdir.”

Zikir feyz ve rûhâniyetinden lâyıkıyla istifâde edebilmek için, kalben ve zihnen de zikre iştirâk etmemiz îcâb eder. Zira, tıpkı namaz gibi, zikrin de kalp ve beden âhengiyle îfâsı zarûrîdir. Yani dil zikrederken, kalp de, zikrin mânâsının tefekküründe derinleşmelidir.

Kendimizi dâimâ Cenâb-ı Hakk’ın huzûrunda bilerek, O’nun bizi her an ve mekânda gördüğü, hattâ bize şah damarımızdan bile daha yakın olduğu şuur ve idrâki içinde Hakk’a yönelmeliyiz. İşte bu keyfiyette bir yöneliş ile kalpte “huzûr” hâli gerçekleşir. Ârif zâtların “hûzur” tâbiriyle kastettikleri de; “ten plânında bir rahatlık” değil, Allah ile beraberlik şuurunun kalpte sâbitlenmesiyle hâsıl olan “dâimî zikir” hâlidir.

Kendini her an huzûr-i ilâhide bilmenin gönlü kazandıracağı mânevi zindelik, zikri en yüksek kıvamına ulaştırır. Cenâb-ı Hak, zikrin kemâline eren gerçek zikir ehlini, âyet-i kerîmede şöyle takdim eder:

“Mü’minler ancak o kimselerdir ki; Allah anıldığı zaman kalpleri titrer…” (Enfâl, 2)

Demek ki zikirden murâd edilen; yalnızca dil ile tekrarlamaktan ibâret değildir. Bilâkis, dilin telâffuz ettiği isme âit mânâların tefekkürüyle yüreklerin ürpermesi ve kalplerin zâkir hâle gelmesidir.

Hz. Mevlânâ, gönül feyzinden mahrum bir hâlde, sırf şekilde kalarak ibadet eden kimselere şöyle seslenir:

“Ey gâfil! Keşke secde ettiğin zaman, yüzünü samimiyetle Hakk’a çevirebilseydin de, “Yücelerin yücesi olan Rabbim, her türlü noksan sıfattan münezzehtir.” demenin mânâsını lâyıkıyla idrâk edebilseydin. Yani sırf şekil secdesi değil, (seni mîrâca çıkaracak bir) gönül secdesi yapabilseydin!..”

Kaynak: Osman Nûri Topbaş, Altınoluk Dergisi, Şubat-2015

admin

Recent Posts

Hakk’a Muhabbetin Tecellîleri

Mevlânâ Hazretleri, Hakk’a muhabbetin tecellîlerini şöyle ifade eder: “Muhabbetderi acılar tatlılaşır. Muhabbet sayesinde bakırlar altın…

9 ay ago

İslam Dininin Evrensel Bir Din Olması Ne Demektir?

İslâm, tam insanları ve cinleri kendisine dâvet etmektedir. Her insan; ırkı, rengi, cinsiyeti, memleketi ne…

9 ay ago

Asıl Medeniyet İslam’dır

Asıl medeniyet, rahmet dîni olan İslâm’dır. İslâm medeniyeti, her şeyden önce bir merhamet medeniyetidir. İslâm,…

9 ay ago

Peygamberimizin İlk Ameli

Hüdâyî Hazretleri buyurur: Nedir bu ellerle ayak?Nedir bu dillerle dudak?Aç gözün ibret ile bak!Âlem temâşâgâh…

9 ay ago

Kısaca Câhiliye Ne Demek? Anlamı Nedir?

Arapların İslâm’dan evvelki inanç, davranış ve tavırlarını İslâmî devirdekinden ayırt etmek için kullanılan bir kavramdır.…

9 ay ago

Hicri Takvim Hangi Halife Döneminde Kullanılmaya Başlanmıştır?

Hicrî takvim, Hz. Ömer’in r.a. halifeliği zamanında Hicretderi 17 sene sonra, Miladi 639 senesinde, bir…

9 ay ago